Példatár
Példák a segítési formákra
1. Településközösségi és kistérségi mozgalmak
– Ismerd meg hazádat!
- Vendégváró cseretábor tájegységek között (pl. Vihar-sarok-Kisalföld)
- Csere-vendégségben (családoknál és a közösségben, pl. Baranya-BAZ megye)
- Egymillió lépés – gyalogos és bringatúrák a kistérségen kívül
– Ismerd meg közösségedet!
- Kutatási feladatok:
- Ki tud többet a közösségéről? Közösségem múltja, jelene és jövője
- Nagyszabású vetélkedő munkafeladatokkal – neves személyiségek bevonása a (brand és zsűrifeladatok)
- Családok, népcsoportok történetének feltárása és bemutatása, neves helyi személyiségek bemutatása a közösségnek (oral history, fényképek, kiállítások – honlap, blogoldal, filmek, spotok, klippek, stb.)
- Ki tud többet a közösségéről? Közösségem múltja, jelene és jövője
– Fedezzük fel környezetünket/a minket körülvevő természetet!
- Természetjárás, kirándulás, bringa-túrák
- Növény és állatvilágunk – tan-túrák, madárles, stb.
- Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen értékeket látunk? Mutassuk be a szélesebb közösségnek!
- Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen problémákat látunk? Mutassuk be ezeket a szélesebb közösségnek! elhanyagolt patakmeder, eldugult ártézi vízforrás, elhanyagolt közterek, kihaló madár és állatfajták bemutatása, stb.
- Térképezzük fel, hogy mit tudnánk tenni a javulás érdekében? (ld. a fentiek)
kik segíthetnének ebben? (pl. erdészet, vízügyiek, területi környezetvédő egyesület, helyi szakember, „jó fej” tanár, stb.)
– Mi legyek, ha nagy leszek? Mit csinál séf, a nyomdász, az orvos, az ügyvéd, a gazdálkodó, a polgármester, a képviselő, a vállalkozó, a szobrász, az építész, az autószerelő, az újságíró, az irodalmár, az asztalos, a közvéleménykutató, a tőzsdés, a közösségfejlesztő, a szociális munkás, stb. – pályaképek és példaképek megismerése, betekintés műhelyekbe
– Építsünk együtt! Hazai vagy nemzetközi építőtábor szervezése – turista szálláshely kialakítása – kulcsosház, bakancsos turizmushoz egyszerű szálláshely, sátortábori infrastruktúra kiépítése, régészeti tábor, kastélyfelújítás, stb.
TOVÁBBI ÖTLETEKET A LAP ALJÁN VÁRUNK!
2. Hazai pálya – szabadidő
- Nyári táboroztatás/üdültetés helyben, fiatal animátorokkal
- Vendégváró vándortábor a kistérségben – mutasd be településedet!
- Kicsik és nagyok hétvégi együttlétei – játékok, sport, túrázás gyalog és bringával – tűzrakás, főzés, sátorverés, énektanulás, kajaktúra -, vetélkedő, számítógép, zenéljünk, mondjunk verset, játsszunk színházat! stb. – mindez egyidejűleg is történhet nagyobb településen v. kistérségekben, választásos alapon!
- Napközi-pótló: korrepetálás, számítógépes foglalkozások, sport- és ügyességi játékok, stb.
- Tanítana-tanulna: önképzőköri, párbeszéd és vitaköri, KÖR-mozgalom, stb.
TOVÁBBI ÖTLETEKET A LAP ALJÁN VÁRUNK!
3. Oktatási segítési formák
Előadások, előadássorozatok, tanfolyam-jellegű képzések tartása, felzárkóztató programok szervezése, tanulmányutak szervezése itthon és külföldön a helyieket érdeklő fejlesztési témákban, például:
Egyéni és közösségi vállalkozással, gazdálkodással, bio- és ökogazdálkodás, turizmussal-vendéglátással, kommunikációval, EU-val, népegészségüggyel, közgazdaságtannal, joggal, történelemmel, művészetekkel, idegen nyelvvel, demokráciával és civil társadalommal, kultúrával, közösséggel, szubkultúrákkal, önkormányzatokkal, informatikával, stb. kapcsolatos ismeretek oktatása, készségek fejlesztése –
lehetőleg újszerű formában, a felnőttek élet és munkatapasztalatait is kiaknázva (ld. animátor és más segítői képzések!, valamint gyakorlati formák megvalósítása: Alakítsunk helyi/kistérségi/megyei ifjúsági, turisztikai, testvérfalusi/városi, stb. egyesületet!)
Felzárkóztató programok: írás-olvasás, számtan tanítása (funkcionális) analfabétáknak, iskolaelőkészítő és újrakezdésre felkészítő programok, stb.
TOVÁBBI ÖTLETEKET A LAP ALJÁN VÁRUNK!
Példák a segítési formákra:
Településközösségi és kistérségi mozgalmak
– Ismerd meg hazádat!
o Vendégváró cseretábor tájegységek között (pl. Vihar-sarok-Kisalföld)
o Csere-vendégségben (családoknál és a közösségben, pl. Baranya-BAZ megye)
o Egymillió lépés – gyalogos és bringatúrák a kistérségen kívül
o
– Ismerd meg közösségedet!
o Kutatási feladatok:
§ Ki tud többet a közösségéről? Közösségem múltja, jelene és jövője
· Nagyszabású vetélkedő munkafeladatokkal – neves személyiségek bevonása a (brand és zsűrifeladatok)
§ Családok, népcsoportok történetének feltárása és bemutatása, neves helyi személyiségek bemutatása a közösségnek (oral history, fényképek, kiállítások – honlap, blogoldal, filmek, spotok, klippek, stb.)
§
– Fedezzük fel környezetünket/a minket körülvevő természetet!
o Természetjárás, kirándulás, bringa-túrák
o Növény és állatvilágunk – tan-túrák, madárles, stb.
o Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen értékeket látunk? Mutassuk be a szélesebb közösségnek!
o Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen problémákat látunk? Mutassuk be ezeket a szélesebb közösségnek! elhanyagolt patakmeder, eldugult ártézi vízforrás, elhanyagolt közterek, kihaló madár és állatfajták bemutatása, stb.
o Térképezzük fel, hogy mit tudnánk tenni a javulás érdekében? (ld. a fentiek)
– kik segíthetnének ebben? (pl. erdészet, vízügyiek, területi környezetvédő egyesület, helyi szakember, „jó fej” tanár, stb.)
– Mi legyek, ha nagy leszek? Mit csinál séf, a nyomdász, az orvos, az ügyvéd, a gazdálkodó, a polgármester, a képviselő, a vállalkozó, a szobrász, az építész, az autószerelő, az újságíró, az irodalmár, az asztalos, a közvéleménykutató, a tőzsdés, a közösségfejlesztő, a szociális munkás, stb. – pályaképek és példaképek megismerése, betekintés műhelyekbe
– Építsünk együtt! Hazai vagy nemzetközi építőtábor szervezése – turista szálláshely kialakítása – kulcsosház, bakancsos turizmushoz egyszerű szálláshely, sátortábori infrastruktúra kiépítése, régészeti tábor, kastélyfelújítás, stb.
Hazai pálya – szabadidő
– Nyári táboroztatás/üdültetés helyben, fiatal animátorokkal
– Vendégváró vándortábor a kistérségben – mutasd be településedet!
– Kicsik és nagyok hétvégi együttlétei – játékok, sport, túrázás gyalog és bringával – tűzrakás, főzés, sátorverés, énektanulás, kajaktúra -, vetélkedő, számítógép, zenéljünk, mondjunk verset, játsszunk színházat! stb. – mindez egyidejűleg is történhet nagyobb településen v. kistérségekben, választásos alapon!
– Napközi-pótló: korrepetálás, számítógépes foglalkozások, sport- és ügyességi játékok, stb.
– Tanítana-tanulna: önképzőköri, párbeszéd és vitaköri, KÖR-mozgalom, stb.
–
Oktatási segítési formák:
Előadások, előadássorozatok, tanfolyam-jellegű képzések tartása, felzárkóztató programok szervezése, tanulmányutak szervezése itthon és külföldön a helyieket érdeklő fejlesztési témákban, például:
Egyéni és közösségi vállalkozással, gazdálkodással, bio- és ökogazdálkodás, turizmussal-vendéglátással, kommunikációval, EU-val, népegészségüggyel, közgazdaságtannal, joggal, történelemmel, művészetekkel, idegen nyelvvel, demokráciával és civil társadalommal, kultúrával, közösséggel, szubkultúrákkal, önkormányzatokkal, informatikával, stb. kapcsolatos ismeretek oktatása, készségek fejlesztése –
lehetőleg újszerű formában, a felnőttek élet és munkatapasztalatait is kiaknázva (ld. animátor és más segítői képzések!, valamint gyakorlati formák megvalósítása: Alakítsunk helyi/kistérségi/megyei ifjúsági, turisztikai, testvérfalusi/városi, stb. egyesületet!)
Felzárkóztató programok: írás-olvasás, számtan tanítása (funkcionális) analfabétáknak, iskolaelőkészítő és újrakezdésre felkészítő programok, stb.
2 hozzászólás »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URI
Hozzászólás
WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.
Entries és hozzászólás feeds.
Kedves kollégák!
További jó ötletek elérhetők, illetve feltölthetők a Nemzeti Ifjúsági Információs és Dokumentációs Adattában, ahol a Dokumentációtárban projketgyűjtemény található.
http://www.mobilitas.hu/niida
A finanszírozással kapcsolatban a fiatalok lendületben program konkrétan említésre került.
Itt az 1.2 alprogramot – Fiatalok európáért – Fiatalok kezdeményezései – emelném ki, de a többi program is hozzájárulhat a munkához. http://www.mobilitas.hu/flp; http://www.eurodesk.hu/fiatalokeuropaert
Érdemes figyelni a honlapunkon a Regionális Ifjúsági Tanácsok pályázatkiírásait is. Hamarosan megjelennek.
Megjelent továbbá a TÁMOP 5.2.5 B ifjúságügyi pályázata, ha a nagyobb forrás érdekelne:
http://www.esza.hu/hir/modosult-a-tamop-5-2-5-b-palyazati-felhivas_1249
Comment by Magdali Csaba— április 13, 2010 #
Nagyon jó! Köszi Csaba a gyors visszajelzést! Megnézem a példákat, amit írsz és valahogy megjelenítem őket!
M
Comment by Varga Máté— április 13, 2010 #