Példatár

Példák a segítési formákra

1. Településközösségi és kistérségi mozgalmak

–  Ismerd meg hazádat!

  • Vendégváró cseretábor tájegységek között (pl. Vihar-sarok-Kisalföld)
  • Csere-vendégségben (családoknál és a közösségben, pl. Baranya-BAZ megye)
  • Egymillió lépés – gyalogos és bringatúrák a kistérségen kívül

–  Ismerd meg közösségedet!

  • Kutatási feladatok:
    • Ki tud többet a közösségéről? Közösségem múltja, jelene és jövője
      • Nagyszabású vetélkedő munkafeladatokkal – neves személyiségek bevonása a (brand és zsűrifeladatok)
      • Családok, népcsoportok történetének feltárása és bemutatása, neves helyi személyiségek bemutatása a közösségnek (oral history, fényképek, kiállítások – honlap, blogoldal, filmek, spotok, klippek, stb.)

–  Fedezzük fel környezetünket/a minket körülvevő természetet!

  • Természetjárás, kirándulás, bringa-túrák
  • Növény és állatvilágunk – tan-túrák, madárles, stb.
  • Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen értékeket látunk? Mutassuk be a szélesebb közösségnek!
  • Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen problémákat látunk? Mutassuk be ezeket a szélesebb közösségnek! elhanyagolt patakmeder, eldugult ártézi vízforrás, elhanyagolt közterek, kihaló madár és állatfajták bemutatása, stb.
  • Térképezzük fel, hogy mit tudnánk tenni a javulás érdekében? (ld. a fentiek)

kik segíthetnének ebben? (pl. erdészet, vízügyiek, területi környezetvédő egyesület, helyi szakember, „jó fej” tanár, stb.)

–  Mi legyek, ha nagy leszek? Mit csinál séf, a nyomdász, az orvos, az ügyvéd, a gazdálkodó, a polgármester, a képviselő, a vállalkozó, a szobrász, az építész, az autószerelő, az újságíró, az irodalmár, az asztalos, a közvéleménykutató, a tőzsdés, a közösségfejlesztő, a szociális munkás, stb. – pályaképek és példaképek megismerése, betekintés műhelyekbe

–  Építsünk együtt! Hazai vagy nemzetközi építőtábor szervezése – turista szálláshely kialakítása – kulcsosház, bakancsos turizmushoz egyszerű szálláshely, sátortábori infrastruktúra kiépítése, régészeti tábor, kastélyfelújítás, stb.

TOVÁBBI ÖTLETEKET A LAP ALJÁN VÁRUNK!

2. Hazai pálya – szabadidő

  • Nyári táboroztatás/üdültetés helyben, fiatal animátorokkal
  • Vendégváró vándortábor a kistérségben – mutasd be településedet!
  • Kicsik és nagyok hétvégi együttlétei – játékok, sport, túrázás gyalog és bringával – tűzrakás, főzés, sátorverés, énektanulás, kajaktúra -, vetélkedő, számítógép, zenéljünk, mondjunk verset, játsszunk színházat! stb. – mindez egyidejűleg is történhet nagyobb településen v. kistérségekben, választásos alapon!
  • Napközi-pótló: korrepetálás, számítógépes foglalkozások, sport- és ügyességi játékok, stb.
  • Tanítana-tanulna: önképzőköri, párbeszéd és vitaköri, KÖR-mozgalom, stb.

TOVÁBBI ÖTLETEKET A LAP ALJÁN VÁRUNK!

3. Oktatási segítési formák

Előadások, előadássorozatok, tanfolyam-jellegű képzések tartása, felzárkóztató programok szervezése, tanulmányutak szervezése itthon és külföldön a helyieket érdeklő fejlesztési témákban, például:

Egyéni és közösségi vállalkozással, gazdálkodással, bio- és ökogazdálkodás, turizmussal-vendéglátással, kommunikációval, EU-val, népegészségüggyel, közgazdaságtannal, joggal, történelemmel, művészetekkel, idegen nyelvvel, demokráciával és civil társadalommal, kultúrával, közösséggel, szubkultúrákkal, önkormányzatokkal, informatikával, stb. kapcsolatos ismeretek oktatása, készségek fejlesztése –

lehetőleg újszerű formában, a felnőttek élet és munkatapasztalatait is kiaknázva (ld. animátor és más segítői képzések!, valamint gyakorlati formák megvalósítása: Alakítsunk helyi/kistérségi/megyei ifjúsági, turisztikai, testvérfalusi/városi, stb. egyesületet!)

Felzárkóztató programok: írás-olvasás, számtan tanítása (funkcionális) analfabétáknak, iskolaelőkészítő és újrakezdésre felkészítő programok, stb.

TOVÁBBI ÖTLETEKET A LAP ALJÁN VÁRUNK!

<!–[if !mso]> <! st1\:*{behavior:url(#ieooui) } –>

Példák a segítési formákra:

Településközösségi és kistérségi mozgalmak

Ismerd meg hazádat!

o Vendégváró cseretábor tájegységek között (pl. Vihar-sarok-Kisalföld)

o Csere-vendégségben (családoknál és a közösségben, pl. Baranya-BAZ megye)

o Egymillió lépés – gyalogos és bringatúrák a kistérségen kívül

o

Ismerd meg közösségedet!

o Kutatási feladatok:

§ Ki tud többet a közösségéről? Közösségem múltja, jelene és jövője

· Nagyszabású vetélkedő munkafeladatokkal – neves személyiségek bevonása a (brand és zsűrifeladatok)

§ Családok, népcsoportok történetének feltárása és bemutatása, neves helyi személyiségek bemutatása a közösségnek (oral history, fényképek, kiállítások – honlap, blogoldal, filmek, spotok, klippek, stb.)

§

Fedezzük fel környezetünket/a minket körülvevő természetet!

o Természetjárás, kirándulás, bringa-túrák

o Növény és állatvilágunk – tan-túrák, madárles, stb.

o Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen értékeket látunk? Mutassuk be a szélesebb közösségnek!

o Készítsünk természeti/környezeti térképet: milyen problémákat látunk? Mutassuk be ezeket a szélesebb közösségnek! elhanyagolt patakmeder, eldugult ártézi vízforrás, elhanyagolt közterek, kihaló madár és állatfajták bemutatása, stb.

o Térképezzük fel, hogy mit tudnánk tenni a javulás érdekében? (ld. a fentiek)

– kik segíthetnének ebben? (pl. erdészet, vízügyiek, területi környezetvédő egyesület, helyi szakember, „jó fej” tanár, stb.)

–     Mi legyek, ha nagy leszek? Mit csinál séf, a nyomdász, az orvos, az ügyvéd, a gazdálkodó, a polgármester, a képviselő, a vállalkozó, a szobrász, az építész, az autószerelő, az újságíró, az irodalmár, az asztalos, a közvéleménykutató, a tőzsdés, a közösségfejlesztő, a szociális munkás, stb. – pályaképek és példaképek megismerése, betekintés műhelyekbe

Építsünk együtt! Hazai vagy nemzetközi építőtábor szervezése – turista szálláshely kialakítása – kulcsosház, bakancsos turizmushoz egyszerű szálláshely, sátortábori infrastruktúra kiépítése, régészeti tábor, kastélyfelújítás, stb.

Hazai pálya – szabadidő

Nyári táboroztatás/üdültetés helyben, fiatal animátorokkal

Vendégváró vándortábor a kistérségben – mutasd be településedet!

Kicsik és nagyok hétvégi együttlétei – játékok, sport, túrázás gyalog és bringával – tűzrakás, főzés, sátorverés, énektanulás, kajaktúra -, vetélkedő, számítógép, zenéljünk, mondjunk verset, játsszunk színházat! stb. – mindez egyidejűleg is történhet nagyobb településen v. kistérségekben, választásos alapon!

Napközi-pótló: korrepetálás, számítógépes foglalkozások, sport- és ügyességi játékok, stb.

Tanítana-tanulna: önképzőköri, párbeszéd és vitaköri, KÖR-mozgalom, stb.

Oktatási segítési formák:

Előadások, előadássorozatok, tanfolyam-jellegű képzések tartása, felzárkóztató programok szervezése, tanulmányutak szervezése itthon és külföldön a helyieket érdeklő fejlesztési témákban, például:

Egyéni és közösségi vállalkozással, gazdálkodással, bio- és ökogazdálkodás, turizmussal-vendéglátással, kommunikációval, EU-val, népegészségüggyel, közgazdaságtannal, joggal, történelemmel, művészetekkel, idegen nyelvvel, demokráciával és civil társadalommal, kultúrával, közösséggel, szubkultúrákkal, önkormányzatokkal, informatikával, stb. kapcsolatos ismeretek oktatása, készségek fejlesztése –

lehetőleg újszerű formában, a felnőttek élet és munkatapasztalatait is kiaknázva (ld. animátor és más segítői képzések!, valamint gyakorlati formák megvalósítása: Alakítsunk helyi/kistérségi/megyei ifjúsági, turisztikai, testvérfalusi/városi, stb. egyesületet!)

Felzárkóztató programok: írás-olvasás, számtan tanítása (funkcionális) analfabétáknak, iskolaelőkészítő és újrakezdésre felkészítő programok, stb.

2 hozzászólás »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Kedves kollégák!

    További jó ötletek elérhetők, illetve feltölthetők a Nemzeti Ifjúsági Információs és Dokumentációs Adattában, ahol a Dokumentációtárban projketgyűjtemény található.
    http://www.mobilitas.hu/niida

    A finanszírozással kapcsolatban a fiatalok lendületben program konkrétan említésre került.
    Itt az 1.2 alprogramot – Fiatalok európáért – Fiatalok kezdeményezései – emelném ki, de a többi program is hozzájárulhat a munkához. http://www.mobilitas.hu/flp; http://www.eurodesk.hu/fiatalokeuropaert

    Érdemes figyelni a honlapunkon a Regionális Ifjúsági Tanácsok pályázatkiírásait is. Hamarosan megjelennek.

    Megjelent továbbá a TÁMOP 5.2.5 B ifjúságügyi pályázata, ha a nagyobb forrás érdekelne:
    http://www.esza.hu/hir/modosult-a-tamop-5-2-5-b-palyazati-felhivas_1249

  2. Nagyon jó! Köszi Csaba a gyors visszajelzést! Megnézem a példákat, amit írsz és valahogy megjelenítem őket!

    M


Hozzászólás

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.
Entries és hozzászólás feeds.